Veelgestelde vragen

Hieronder treft u een overzicht van veelgestelde vragen verdeeld in verschillende onderdelen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met uw reisbureau op. Of met ons, bel naar 026-445 28 05 of stuur een e-mail naar info@feenstrarijnlijn.nl.

Wat zit er precies inbegrepen bij de reis?

Inbegrepen in de passageprijs:

  • Vervoer per schip volgens het reisprogramma
  • De kosten van de accommodatie
  • De kosten van alle maaltijden
  • Koffie/thee op de gebruikelijke tijden
  • Belastingen en andere heffingen op het verblijf

Niet inbegrepen in passageprijs:

  • Kosten grensdocumenten
  • Meerkosten dieetmaaltijden
  • Uitgaven van persoonlijke aard
  • Busvervoer Antwerpen
  • Taxi Service Direct (alleen wanneer u in Nederland woont)
  • Reis-, ongevallen- en bagageverzekering
  • Annuleringsverzekering
  • Bijdrage Calamiteitenfonds
  • Excursies, mits anders vermeld
  • Avond eerder inschepen
  • Wijzigingskosten à € 50,00
  • Eventuele brandstoftoeslag
Welke verzekeringen moet ik afsluiten voor mijn reis?

Neem het zeker voor het onzekere en sluit van tevoren een goede reis- en annuleringsverzekering af. Dat kan ook via Feenstra Rijn Lijn. Informeer bij uw boeking naar de mogelijkheden.

Zijn er voorzieningen voor mindervaliden op het schip?

Helaas zijn de schepen vaak niet goed uitgerust voor mindervaliden. Daarnaast is het personeel niet opgeleid voor specifieke medische diensten. Om alle veiligheidsvoorschriften toe te kunnen passen, behouden wij het recht voor om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis. Dit kan uitsluitend als een mogelijke handicap een belemmering blijkt te zijn om eventuele noodprocedures bij calamiteiten correct te kunnen uitvoeren. Wanneer u mindervalide bent, dient u dit altijd ruim van tevoren te melden bij de reisorganisatie.

Wat gebeurt er als er te weinig aanmeldingen zijn voor mijn reis?

Een reis gaat alleen door als het minimum aantal deelnemers is bereikt. Dit aantal vindt u hieronder en staat ook vermeld in de brochure in de prijskolom van de betreffende reis.

Gaat een reis niet door dan krijgt u van ons bericht:

reizen tot en met 5 dagen: uiterlijk 7 dagen voor vertrek

reizen vanaf 6 dagen: uiterlijk 20 dagen voor vertrek

Scheepsnaam

Minimum aantal deelnemers

Salvinia

75

Rembrandt van Rijn

75

Azolla

55

Statendam

100

Poseidon

65

Horizon

65

Calypso

60

Antonio Bellucci

85


Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden opgestuurd?

Na het voldoen van de totale reissom ontvangt u ca. 8 dagen voor vertrek uw reisbescheiden. Deze worden alleen aan de hoofdboeker gestuurd. Heeft u 5 dagen voor vertrek nog geen reisbescheiden ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Annuleringen dienen te allen tijde te worden doorgegeven. Dit is alleen mogelijk tijdens kantooruren (ma-vrij 09.00 uur – 17.30 uur en zat 09.30 uur – 15.30 uur). Een annulering wordt afgehandeld conform de ANVR-Reizigersvoorwaarden §1, artikel 9 en de aanvullende voorwaarden van Feenstra Rijn Lijn. Hier zijn altijd kosten aan verbonden.

Wanneer moet ik inschepen?

In uw reisbescheiden staat vermeld wanneer we u aan boord verwelkomen en waar het schip ligt afgemeerd. Op een deel van onze afvaarten is het mogelijk om een avond voor vertrek in te schepen, u bent dan na 20.00 uur van harte welkom aan boord. Voor de ze extra overnachting inclusief ontbijt berekenen we €35,- per persoon inclusief ontbijt.

U kunt op verschillende manieren naar het schip reizen:

Taxi-Direct Service, van deur tot schip!

In samenwerking met De Jong Intra bieden we u de mogelijkheid aan gebruik te maken van de Taxi Direct Service in Nederland. U reist zo op comfortabele wijze van uw huis naar het schip en visa versa.

De perfecte start van uw vakantie! Laat uw vakantie beginnen bij uw eigen voordeur met deze unieke taxi service. Nooit meer afhankelijk van familie of vrienden die u weg moeten brengen, geen dure parkeerplaatsen, geen gesjouw met koffers, of lange wandelingen naar het schip vanaf het station. Gewoon thuis in- en uitstappen en per auto of taxibus rechtstreeks naar de loopplank.

Het taxivervoer wordt uitgevoerd met een wagenpark dat enkel bestaat uit auto’s entaxibussen. U reist met maximaal 8 personen naar uw schip. Afhankelijk van routes en planningen kunnen ritten gecombineerd worden, maar de maximale extra reistijd zal nooit meer bedragen dan een uur (exclusief eventuele onderweg opgelopen vertragingen).

Hoe werkt het?

Taxivervoer regelen is heel eenvoudig. Tijdens het maken van uw reservering kunt u tot 14 dagen voor vertrek aangeven of u gebruik wilt maken van deze service en wij doen de rest. U kunt er voor kiezen om het taxivervoer te boeken op de dag van vertrek van de cruise of de avond ervoor indien u de avond eerder inschepen heeft gereserveerd. Enkele dagen voordat uw vakantie begint, krijgt u de exacte ophaaltijd door en wordt u op uw vertrekdag op de afgesproken tijd thuis opgehaald. U kunt deze Taxiservice boeken voor alle adressen in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden). Deze service is niet afhankelijk van minimum aantal personen. De kosten voor deze taxiservice bedragen € 99,- p.p. per retour (prijs 2018) / € 109,- p.p. per retour (prijs 2019).

Vanuit België

Busvervoer van en naar Antwerpen is mogelijk bij de meeste reizen. Voor € 95,- p.p. boekt u deze transfer erbij. Op reizen waarbij het vertrek in de ochtend is, wordt u de dag voor vertrek om 18.00 uur opgehaald en krijgt u de avond eerder inschepen er gratis bij. Is de inscheping van de reis ‘s middags, dan halen wij u op de dag van vertrek op.

Openbaar vervoer

Natuurlijk is het ook mogelijk om met het openbaar vervoer naar Arnhem te komen. Wij adviseren u om vanaf het station een taxi naar de kade te nemen. Op het centraal station van Arnhem staat voldoende taxi’s om u naar de kade te brengen. Wilt u toch te voet? Dan wandelt u in, afhankelijk van de ligplaats, in ca. 30 tot 45 min naar het schip.

Eigen vervoer

In parkeergarage de Rozet aan de Langstraat 10 te Arnhem bestaat de mogelijkheid om voor ca. € 15,00 per dag (tarief 2018) uw auto tijdens de reis te stallen. Openingstijden inrijden: zondag t/m donderdag 06.30 - 23.30 uur, vrijdag en zaterdag 06.30 - 01.00 uur. Uitrijden: 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Ik word weggebracht

Wanneer u wordt weggebracht, zijn uw ‘wegbrengers’ uiteraard van harte welkom aan boord voor een kopje koffie. Uit organisatorisch oogpunt verzoeken wij u echter het aantal wegbrengers te beperken tot maximaal twee personen per boeking. Dit omdat wij graag alle passagiers goed willen bedienen en wij slechts over een beperkt aantal plaatsen beschikken. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft.

Hoe werkt dat eigenlijk, zo’n riviercruise?

Zonder uw koffers te pakken, van de ene naar de andere interessante plaats reizen. Klinkt ideaal toch? Een cruiseschip is eigenlijk een drijvend hotel. Tijdens uw reis informeren wij u uitgebreid over de plaatsen die we aandoen en wat u daar eventueel kunt ondernemen. U eet en drinkt gezellig aan boord. De bemanning en reisleiding zullen er alles aan doen om uw verblijf aan boord zo prettig mogelijk te maken. Daarbij houden zij altijd zoveel mogelijk rekening met uw wensen.

Wat houdt ‘volledige verzorging’ precies in?

De passageprijzen van Feenstra Rijn Lijn zijn op basis van volledige verzorging aan boord. Dat betekent niet alleen de vaste maaltijden, maar ook regelmatig een kopje koffie of thee, soms met een versnapering erbij. Wilt u meer weten over de maaltijden? Kijk dan op de scheepsinformatie pagina in onze brochure of bij de vlootschout op de website. Bij elke reis wordt er in ieder geval een Captains- of Farewell Dinner geserveerd. Een bijzondere avond waarop u nog eens extra verwend wordt, onder andere met een heerlijk glas wijn, aangeboden door uw kapitein. Voor welke reis u ook kiest, het zal u aan boord aan niets ontbreken.

Ik wil alleen in een hut, maar er is geen 1-persoonshut beschikbaar. Wat nu?

Wilt u alleen in een hut, maar is er geen 1-persoonshut beschikbaar? Afhankelijk van het schip en dektype is het beperkt mogelijk om voor 30% tot 50% van de kosten van de onbezette plaats een 2-persoonshut te reserveren. Twee personen die een 3-persoonshut boeken, betalen per persoon 35% van de onbezette plaats extra.

Kan het vaarschema tijdens de reis veranderen?

Wanneer er gegronde redenen zijn, kan Feenstra Rijn Lijn, de gezagvoerder van het schip, of diens plaatsvervanger, besluiten het vaarschema te veranderen.

Mag ik roken aan boord?

Voor alle reizen geldt er binnen het schip een algeheel rookverbod. Roken op het zonnedek is nog wel toegestaan.

Heb ik een paspoort nodig aan boord?

Voor alle reizen met een buitenlandse bestemming, dus ook Nederlandse reizen waarin wij buitenlandse plaatsen aandoen, heeft u een geldig reisdocument nodig! Vraag bij uw gemeente gemeentehuis naar meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd!


Wanneer u niet beschikt over de Nederlandse nationaliteit is het raadzaam om bij uw lokale autoriteiten te informeren welke documenten u nodig heeft om de reis te kunnen maken.

Hoe kan ik betalen aan boord?

Dit verschilt per schip. U kunt informatie hierover vinden op de betreffende scheepspagina’s. Aan boord kunt u in ieder geval betalen met contant geld en vaak ook met pin of creditcard. Op enkele schepen kunt u gebruik maken van een soort kaart waarop al uw uitgaven worden bijgeschreven. Aan het einde van de reis kunt u het totaal van de uitgaven aan boord van die schepen contant, per pin of per creditcard betalen. Er is geen mogelijkheid om per pin geld op te nemen aan boord. Excursies die in veel gevallen contant betaald te worden. Bij boeking kunt u zich hierover laten informeren.

Ik ben vegetariër. Kan de kok daar rekening mee houden?

Ja. Diëten zoals zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij en vegetarisch zijn alleen mogelijk mits deze bij boeking als ‘preferentie’ gemeld worden. De kosten voor een dieet (ca. € 4,- p.p.p.d.) dient u aan het eind van de reis aan boord af te rekenen. Overige diëten zijn uitsluitend als ‘essentie’ op te geven tegen inlevering van een dieetlijst.

Ik ben op dieet. Kan de kok daar rekening mee houden?

Ja. Diëten zoals zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij en vegetarisch zijn alleen mogelijk mits deze bij boeking als ‘preferentie’ gemeld worden. De kosten voor een dieet (ca. € 4,- p.p.p.d.) dient u aan het eind van de reis aan boord af te rekenen. Overige diëten zijn uitsluitend als ‘essentie’ op te geven tegen inlevering van een dieetlijst.

Ik heb een speciale wens. Waar kan ik dat melden?

Speciale wensen kunt u opdelen in preferenties en essenties. Preferenties zijn eenvoudige wensen die, bij boeking kenbaar worden gemaakt. Indien mogelijk proberen wij hieraan te voldoen. Anders is dit met essenties. Dan is uw wens zo essentieel, dat de reisovereenkomst alleen dan door ons zal worden afgesloten als vast staat dat aan deze wens ook tegemoet kan worden gekomen.

Is er medische hulp aan boord?

De bemanning van het schip is niet opgeleid voor specifieke medische diensten.

Hoe ziet mijn accommodatie eruit?

Tijdens uw boeking bij Feenstra Rijn Lijn, kunt u gedetailleerde informatie opvragen over uw accommodatie. Daarbij zullen wij uiteraard onze uiterste best doen om aan uw wensen tegemoet te komen en al uw vragen te beantwoorden.

Mag ik mijn rollator of rolstoel meenemen tijdens de reis?

De veiligheid van onze passagiers aan boord gaat ons boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. Daarom moeten we helaas het meenemen van hulpmiddelen zoals rollators en rolstoelen beperken. Geef dit daarom meteen aan bij uw boeking.  Het meenemen van een eigen rollator of rolstoel moet u aanvragen en is slechts in zeer gelimiteerde hoeveelheid toegestaan. U heeft hier een schriftelijke toestemming voor nodig. 

Voor de duidelijkheid: het gebruik van een rollator of rolstoel aan boord is niet toegestaan. U moet zich dus zonder deze hulpmiddelen aan boord kunnen verplaatsen. Aan wal kunt u natuurlijk wel een rollator/rolstoel gebruiken. Deze zijn ook bij ons te huur voor € 5,- . U kunt er dan de gehele reis, aan wal, gebruik van maken. Ook dit dient u bij boeking door te geven.

Moeten we ver lopen als we van boord gaan?

Tijdens de reis proberen we zoveel mogelijk dichtbij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In sommige gevallen zult u als u minder mobiel bent, met taxi of openbaar vervoer naar het centrum moeten.

Is er ook entertainment aan boord?

Een riviercruise is een avontuur op zich. En het prettige is: u bent tot niets verplicht en kunt volledig uw eigen gang gaan. Er heerst een ongedwongen sfeer en er wordt van alles georganiseerd. Een avondje bingo, karaoke, of een quiz, om maar eens iets te noemen. Op de afscheidsavond is er vaak livemuziek en bij langere reizen komt er vaak een muzikant aan boord voor een gezellige dansavond. Tijdens de Paas- en themacruises is er zelfs de hele reis livemuziek! Ook op alle cruises van de Rembrandt van Rijn is er de gehele reis livemuziek.

Kan ik ook sporten aan boord?

Op de meeste schepen kunt u op het zonnedek gebruik maken van de daar aanwezige fitnessapparatuur. Op de Antonio Bellucci en de Salvinia zijn een sauna en whirlpool aanwezig. De Azolla en de Statendam beschikken over een klein buitenzwembad op het zonnedek.

Worden er excursies georganiseerd tijdens de reis?

Langs de rivieren vaak zeer interessante steden ontstaan, zeker in Europa. En die zijn natuurlijk een bezoekje waard. Daarom bieden we onderweg diverse busexcursies aan voor een prachtige kijk op de schitterende natuur en de bezienswaardigheden. Ook wordt er regelmatig een stadswandeling o.l.v. een gids of een bezoek aan een plaatselijke wijnkelder georganiseerd. Aanmelden kan aan boord, maar de excursies gaan alleen door bij voldoende animo. Ook hebben bepaalde excursies zoals bustochten en rondvaarten een maximum aantal deelnemers, zorg daarom dat u op tijd boekt. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het soms voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd.

Kan er vertraging ontstaan tijdens de reis?

Tijdens de reis passeren we soms sluizen of bruggen. In enkele gevallen kan wachttijd ontstaan bij de sluis, waardoor het vaarschema enige vertraging oploopt en we later op onze bestemming aankomen. Hierdoor kunnen geplande excursies en/of bezoektijden wijzigen.

Is er WiFi aan boord?

Op alle Feenstra schepen kunt u gratis of tegen een vergoeding gebruik maken van het WiFi netwerk. Het verschilt per schip in welk land/gebied dit te ontvangen is. In de bergachtige gebieden en in sluizen kan het WiFi signaal wegvallen. Dit kan variëren van enkele uren tot soms een gehele dag.

Mogen er huisdieren mee aan boord?

Het meenemen van huisdieren aan boord is niet toegestaan.

Diverse bemanningsleden zijn getraind op medische noodsituaties, echter niet als verpleegkundigen. In geval van nood of een ongeval zal er uiteraard contact worden opgenomen met de nooddiensten in het desbetreffende land.

Ik gebruik medicijnen. Waar moet ik rekening mee houden?

Het komt in het buitenland herhaaldelijk voor dat er misverstanden ontstaan over de afgifte van de juiste medicijnen. Wij raden u dan ook aan al voor vertrek een recept uit te laten schrijven in de Duitse, Franse of Latijnse taal zodat iedere arts of apotheker begrijpt om welke medicatie het gaat.

Welk nummer kan ik bij mijn familie achterlaten, in geval van nood?

Gedurende het vaarseizoen is ons kantoor ook buiten kantooruren voor zeer dringende gevallen bereikbaar via telefoonnummer: (026) 445 28 05. Het is raadzaam om dit telefoonnummer bij uw familieleden en/of kennissen achter te laten.