Veelgestelde vragen

Hieronder treft u een overzicht van veelgestelde vragen verdeeld in verschillende onderdelen. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met uw reisbureau op. Of met ons, bel naar 026-445 28 05 of stuur een e-mail naar info@feenstrarijnlijn.nl.

Wat gebeurt er als er te weinig aanmeldingen zijn voor mijn reis?

Voor alle reizen geldt een minimumaantal deelnemers. Dit aantal wordt vermeld in de prijskolom van de betreffende reis. Wanneer er te weinig aanmeldingen zijn voor een reis, zal de reis worden geannuleerd. U wordt dan tenminste 8 dagen van tevoren op de hoogte gebracht.


Welke verzekeringen moet ik afsluiten voor mijn reis?

Neem het zekere voor het onzekere en regel van tevoren een goede reis- en annuleringsverzekering. Voor een paar euro per dag bent u prima verzekerd.

Wanneer krijg ik mijn reisbescheiden opgestuurd?

Na betaling van de totale reissom ontvangt u circa 8 dagen voor vertrek de benodigde reisbescheiden. De boekingsbevestiging en de reisbescheiden worden gestuurd aan de hoofdaanmelder, die voor de volledige boeking hoofdelijk aansprakelijk is.

Zijn er voorzieningen voor mindervaliden op het schip?

Helaas zijn de schepen vaak niet goed uitgerust voor mindervaliden. Daarnaast is het personeel niet opgeleid voor specifieke medische diensten. Om alle veiligheidsvoorschriften toe te kunnen passen, behouden wij het recht voor om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis. Dit kan uitsluitend als een mogelijke handicap een belemmering blijkt te zijn om eventuele noodprocedures bij calamiteiten correct te kunnen uitvoeren. Wanneer u mindervalide bent, dient u dit altijd ruim van tevoren te melden bij de reisorganisatie.

Kunnen er ook kinderen mee aan boord?

Ja, kinderen kunnen in de hut bij de meereizende volwassene verblijven. U dient wel zelf een kinderbedje mee te nemen. Een boeking met kinderkorting is altijd op aanvraag.

Kan ik mijn reis kosteloos annuleren?

Annuleringen dienen te allen tijde te worden doorgegeven. Dit is alleen mogelijk tijdens kantooruren en op zaterdag. Annuleringen worden afgehandeld volgens de richtlijnen in onze aanvullende voorwaarden. Dit betekent dat er kosten in rekening worden gebracht.

Wanneer moet ik inschepen?

In principe scheept u in op de dag van vertrek. Op het merendeel van de afvaarten is het mogelijk de avond van tevoren in te schepen vanaf 20:00 u. U kunt dit bij boeking doorgeven. Voor deze extra overnachting inclusief ontbijt berekenen wij € 35,00 per persoon.

Wat zit er precies inbegrepen bij de reis?

Inbegrepen in de passageprijs:

Vervoer per schip volgens het reisprogramma
- De kosten van de accommodatie
- De kosten van alle maaltijden
- Koffie/thee op de gebruikelijke tijden
- Belastingen en andere heffingen op het verblijf

Niet inbegrepen in passagaprijs:
- Kosten grensdocumenten
- Meerkosten dieetmaaltijden
- Uitgaven van persoonlijke aard
- De Jong Intra Taxi Service Direct
- Reis-, ongevallen- en bagageverzekering
- Annuleringsverzekering
- Bijdrage Calamiteitenfonds
- Excursies, mits anders vermeld
- Avond eerder inschepen
- Wijzigingskosten à € 50,00
- Eventuele brandstoftoeslag

Hoe kom ik precies bij het schip?

U kunt op verschillende manieren naar het schip reizen.

Taxi-Direct Service, van deur tot schip!

In samenwerking met De Jong Intra bieden wij u de mogelijkheid aan gebruik te maken van de Taxi Direct Service in Nederland. U reist zo op comfortabele wijze van uw huis naar het schip en visa versa.

Taxi Direct Service

De perfecte start van uw vakantie! Laat uw vakantie beginnen bij uw eigen voordeur met deze unieke taxi service. Nooit meer afhankelijk van familie of vrienden die u weg moeten brengen, geen dure parkeerplaatsen, geen gesjouw met koffers, of lange wandelingen naar het schip vanaf het station. Gewoon thuis in- en uitstappen en per luxe auto of minibus rechtstreeks naar de loopplank. Het taxivervoer wordt uitgevoerd met een wagenpark dat enkel bestaat uit luxe auto’s en minibussen. U reist met maximaal 8 personen naar uw schip. Afhankelijk van routes en planningen kunnen ritten gecombineerd worden, maar de maximale extra reistijd zal nooit meer bedragen dan een uur.

Hoe werkt het?

Taxivervoer regelen is heel eenvoudig. Tijdens het maken van uw reservering kunt u aangeven of u gebruik wilt maken van deze service en wij doen de rest. U kunt er voor kiezen om het taxivervoer te boeken op de dag van vertrek van de cruise of de avond ervoor indien u de avond eerder inschepen heeft gereserveerd. Enkele dagen voordat uw vakantie begint, krijgt u de exacte ophaaltijd door en wordt u op uw vertrekdag op de afgesproken tijd thuis opgehaald. U kunt deze Taxiservice boeken voor alle adressen in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden). Deze service is niet afhankelijk van minimum aantal personen. De kosten voor deze taxiservice bedragen € 99,- p.p. per retour. Let op, deze service is binnen 2 weken voor vertrek uitsluitend op aanvraag!

Vanuit België

Busvervoer van en naar Antwerpen is mogelijk bij de meeste reizen. Voor € 95,- p.p. boekt u deze transfer erbij. Op reizen waarbij het vertrek in de ochtend is, wordt u de dag voor vertrek om 18.00 uur opgehaald en krijgt u de avond eerder inschepen er gratis bij. Is de inscheping van de reis ‘s middags, dan halen wij u op de dag van vertrek op.

Openbaar vervoer

Natuurlijk is het ook mogelijk om met het openbaar vervoer naar Arnhem te komen. Op het centraal station staan voldoende taxi’s om u naar de kade te brengen. Te voet wandelt u in ca. 20 minuten naar de opstapplek aan de kade.

Eigen vervoer

In parkeergarage de Rozet aan de Langstraat te Arnhem bestaat de mogelijkheid om uw auto tijdens de reis te stallen. Openingstijden: zondag t/m donderdag 06.30 - 22.30 uur, vrijdag en zaterdag 06.30 - 01.00 uur.

Ik word weggebracht

Wanneer u wordt weggebracht, zijn uw ‘wegbrengers’ uiteraard van harte welkom aan boord voor een kopje koffie. Uit organisatorisch oogpunt verzoeken wij u echter het aantal wegbrengers te beperken tot maximaal twee personen per boeking. Dit omdat wij graag alle passagiers goed willen bedienen en wij slechts over een beperkt aantal plaatsen beschikken. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft.

Hoe werkt dat eigenlijk, zo’n riviercruise?

Zonder uw koffers te pakken, van de ene naar de andere interessante plaats reizen. Klinkt ideaal toch? Een cruiseschip is eigenlijk een drijvend hotel. Tijdens uw reis informeren wij u uitgebreid over de plaatsen die we aandoen en wat u daar eventueel kunt ondernemen. U eet en drinkt gezellig aan boord. De bemanning en reisleiding zullen er alles aan doen om uw verblijf aan boord zo prettig mogelijk te maken. Daarbij houden zij altijd zoveel mogelijk rekening met uw wensen.

Wat houdt ‘volledige verzorging’ precies in?

De passageprijzen van Feenstra Rijn Lijn zijn gebaseerd op volledige verzorging aan boord. Dat betekent dat u, naast alle maaltijden, ook uw kopje koffie of thee, veelal vergezeld van een versnapering, geserveerd krijgt.

Captains-Dinner Onze vasten gasten kijken er steevast al naar uit; het Captains-Dinner. Tijdens elke reis wordt er een sfeervol Captains-Dinner of Farewell-Dinner geserveerd. Op deze bijzondere avond wordt u extra verwend. Een heerlijke maaltijd en een glaasje wijn op kosten van de kapitein.

Ik wil alleen in een hut, maar er is geen 1-persoonshut beschikbaar. Wat nu?

Wanneer er geen 1-persoonshut beschikbaar is, kunt u kiezen voor een tweepersoonshut. U betaalt dan wel 30%-50% van de onbezette plaats. Dit betekent dat het huren van een 2-persoonshut duurder is dan het huren van een 1-persoonshut. Twee personen die een 3-persoonshut boeken, betalen per persoon 35% van de onbezette plaats extra. De uitzondering hierop is de Statendam daar betaald u geen toeslag, maar de prijs p.p. voor de standaard 2-persoonshut.

Kan het vaarschema tijdens de reis veranderen?

Wanneer er gegronde redenen zijn, kan Feenstra Rijn Lijn, de gezagvoerder van het schip, of diens plaatsvervanger, besluiten het vaarschema te veranderen.

Mag ik roken aan boord?

Voor alle reizen geldt er binnen het schip een algeheel rookverbod. Roken op het zonnedek is nog wel toegestaan.

Heb ik een paspoort nodig aan boord?

Voor alle reizen met een buitenlandse bestemming, dus ook Nederlandse reizen waarin wij buitenlandse plaatsen aandoen, heeft u een geldig reisdocument nodig! Informeer bij uw gemeente naar de geldigheid van uw paspoort.
LET OP:
Indien u een paspoort of identiteitskaart aan moet vragen dient u rekening te houden met minimaal een week levertijd.

Hoe kan ik betalen aan boord?

Dit verschilt per schip. U kunt informatie hierover vinden op de betreffende scheepspagina’s. Aan boord van een aantal schepen maakt u gebruik van een soort creditcard waarop al uw uitgaven worden bijgeschreven. Aan het einde van de reis kunt u het totaalbedrag contant of met uw creditcard betalen. Excursies dienen in de meeste gevallen contant betaald te worden. Bij boeking kunt u zich hierover laten informeren.

Ik ben vegetariër. Kan de kok daar rekening mee houden?

Ja. Diëten zoals zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij en vegetarisch zijn alleen mogelijk mits deze bij boeking als ‘preferentie’ gemeld worden. De kosten voor een dieet (ca. € 4,- p.p.p.d.) dient u aan het eind van de reis aan boord af te rekenen. Overige diëten zijn uitsluitend als ‘essentie’ op te geven tegen inlevering van een dieetlijst.

Ik ben op dieet. Kan de kok daar rekening mee houden?

Ja. Diëten zoals zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij en vegetarisch zijn alleen mogelijk mits deze bij boeking als ‘preferentie’ gemeld worden. De kosten voor een dieet (ca. € 4,- p.p.p.d.) dient u aan het eind van de reis aan boord af te rekenen. Overige diëten zijn uitsluitend als ‘essentie’ op te geven tegen inlevering van een dieetlijst.

Ik heb een speciale wens. Waar kan ik dat melden?

Speciale wensen kunt u opdelen in preferenties en essenties. Preferenties zijn eenvoudige wensen die, bij boeking kenbaar worden gemaakt. Indien mogelijk proberen wij hieraan te voldoen. Anders is dit met essenties. Dan is uw wens zo essentieel, dat de reisovereenkomst alleen dan door ons zal worden afgesloten als vast staat dat aan deze wens ook tegemoet kan worden gekomen.

Is er medische hulp aan boord?

De bemanning van het schip is niet opgeleid voor specifieke medische diensten.

Hoe ziet mijn accommodatie eruit?

Tijdens uw boeking bij Feenstra Rijn Lijn, kunt u gedetailleerde informatie opvragen over uw accommodatie.. Daarbij zullen wij uiteraard onze uiterste best doen om aan uw wensen tegemoet te komen.

Mag ik mijn rollator of rolstoel meenemen tijdens de reis?

De veiligheid van onze passagiers aan boord gaat ons boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. Daarom moeten we helaas het meenemen van hulpmiddelen zoals rollators en rolstoelen beperken. Geef dit daarom meteen aan bij uw boeking.  Het meenemen van een eigen rollator of rolstoel moet u aanvragen en is slechts in zeer gelimiteerde hoeveelheid toegestaan. U heeft hier een schriftelijke toestemming voor nodig. 

Voor de duidelijkheid: het gebruik van een rollator of rolstoel aan boord is niet toegestaan. U moet zich dus zonder deze hulpmiddelen aan boord kunnen verplaatsen. Aan wal kunt u natuurlijk wel een rollator/rolstoel gebruiken. Deze zijn ook bij ons te huur voor € 5,- . U kunt er dan de gehele reis, aan wal, gebruik van maken. Ook dit dient u bij boeking door te geven.

Moeten we ver lopen als we van boord gaan?

Tijdens de reis proberen we zoveel mogelijk dichtbij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In sommige gevallen zult u als u minder mobiel bent, met taxi of openbaar vervoer naar het centrum moeten.

Is er ook entertainment aan boord?

Eén van de aantrekkelijke aspecten van een riviercruise is dat u tijdens de reis tot niets verplicht wordt en u volledig uw eigen gang kunt gaan. In een ongedwongen sfeer wordt er in de avonduren regelmatig iets aan boord georganiseerd. Omdat deze activiteiten per schip verschillen, is het lastig hiervan een opsomming te geven. Een avondje bingo of een quiz zijn zeer gebruikelijk. In de lounge vindt u diverse tijdschriften en kranten. Ook is er een spellenkast, waar u diverse populaire gezelschapsspellen vindt. Op sommige schepen is er op het zonnedek zelfs een levensgroot dam- en/of schaakspel.
Tijdens de afscheidsavond kunt u genieten van live-muziek. Daarnaast zal er op langere reizen minimaal twee keer een band aan boord komen, die live-muziek ten gehore brengt. Tijdens de voorjaarscruise en de themacruises in de herfst en winter, reist er de hele trip een muzikant met ons mee.

Kan ik ook sporten aan boord?

Op de meeste schepen kunt u op het zonnedek gebruik maken van de daar aanwezige fitnessapparatuur. Op de Antonio Bellucci en de Salvinia zijn een sauna en whirlpool aanwezig. De Azolla en de Statendam beschikken over een klein buitenzwembad op het zonnedek.

Worden er excursies georganiseerd tijdens de reis?

Tijdens de meeste reizen worden er diverse (bus)excursies en stadswandelingen georganiseerd. Afhankelijk van uw interesse, kunt u zich hier aan boord voor inschrijven. De excursies gaan alleen door bij voldoende animo en in de meeste gevallen wordt er tijdens deze uitstapjes uitleg gegeven in de Nederlandse taal

Kan er vertraging ontstaan tijdens de reis?

Tijdens de reis passeren we soms sluizen of bruggen. In enkele gevallen kan wachttijd ontstaan bij de sluis, waardoor het vaarschema enige vertraging oploopt en we later op onze bestemming aankomen. Hierdoor kunnen geplande excursies en/of bezoektijden wijzigen.

Is er WiFi aan boord?

Op alle Feenstra schepen kunt u gratis of tegen een vergoeding gebruik maken van het WiFi netwerk. Het verschilt per schip in welk land/gebied dit te ontvangen is. In de bergachtige gebieden en in sluizen kan het WiFi signaal wegvallen. Dit kan variëren van enkele uren tot soms een gehele dag.

Mogen er huisdieren mee aan boord?

Het meenemen van huisdieren aan boord is niet toegestaan.

Diverse bemanningsleden zijn getraind op medische noodsituaties, echter niet als verpleegkundigen. In geval van nood of een ongeval zal er uiteraard contact worden opgenomen met de nooddiensten in het desbetreffende land.

Ik gebruik medicijnen. Waar moet ik rekening mee houden?

Het komt in het buitenland herhaaldelijk voor dat er misverstanden ontstaan over de afgifte van de juiste medicijnen. Wij raden u dan ook aan al voor vertrek een recept uit te laten schrijven in de Duitse, Franse of Latijnse taal zodat iedere arts of apotheker begrijpt om welke medicatie het gaat.

Welk nummer kan ik bij mijn familie achterlaten, in geval van nood?

Gedurende het vaarseizoen is ons kantoor ook buiten kantooruren voor zeer dringende gevallen bereikbaar via telefoonnummer: (026) 445 28 05. Het is raadzaam om dit telefoonnummer bij uw familieleden en/of kennissen achter te laten.