Algemene informatie

Feenstra Rijn Lijn bezorgt u een optimale vakantie. Leest u voor het boeken eerst deze algemene informatie. Zo weet u precies wat u kunt verwachten en kan Feenstra Rijn Lijn u een optimale vakantie bezorgen. Dat doen we overigens niet alleen. De schepen waar al deze mooie reizen mee gemaakt worden, zijn eigendom van verschillende rederijen. Feenstra Rijn Lijn bemiddelt tussen hen en u. Dus hebben we het over ‘wij’, dan bedoelen we de scheepseigenaren.

ANVR-Reizigersvoorwaarden én Feenstra voorwaarden
Op alle reizen zijn de ANVR-Reizigersvoorwaarden en de aanvullende voorwaarden van Feenstra Rijn Lijn van toepassing. De voorwaarden zijn te allen tijde op te vragen en te vinden op onze website. https://www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf
https://feenstrarijnlijn.nl/aanvullende-voorwaarden-van-feenstra-rijn-lijn/

Volledig verzorgd
De vermelde passageprijzen zijn op basis van volledige verzorging aan boord. Dat betekent niet alleen de vaste maaltijden, maar ook regelmatig een kopje koffie of thee, soms met een versnapering erbij. Wilt u meer weten over de maaltijden? Kijk dan op de pagina van het schip waar u mee reist. Bij elke reis wordt er in ieder geval een sfeervol Captains- of Farewell Dinner geserveerd. Een bijzondere avond waarop u nog eens extra verwend wordt, onder andere met een heerlijk glas wijn, aangeboden door uw kapitein. Voor welke reis u ook kiest, het zal u aan boord aan niets ontbreken.

Vakantie op het water
Een schip is een drijvend hotel. Zonder uw koffers in- en uit te pakken, reist u van de ene naar de andere prachtige plek. Onderweg vertellen we u van alles over wat er te zien is en wat u allemaal kunt ondernemen. Daar heeft u ruimschoots de tijd voor. Daarnaast doet de bemanning er alles aan om uw verblijf aan boord zo prettig mogelijk te maken. Ze houden zoveel mogelijk rekening met uw wensen.

Excursies niet inbegrepen
Mensen vestigen zich graag bij het water. Zo zijn er langs rivieren vaak zeer interessante steden ontstaan, zeker in Europa. En die zijn natuurlijk een bezoekje waard. Daarom bieden we onderweg diverse busexcursies aan voor een prachtige kijk op de schitterende natuur en de bezienswaardigheden. Ook wordt er regelmatig een stadswandeling o.l.v. een gids of een bezoek aan een plaatselijke wijnkelder georganiseerd. Aanmelden kan aan boord, maar de excursies gaan alleen door bij voldoende animo. Ook hebben bepaalde excursies zoals bustochten en rondvaarten een maximum aantal deelnemers, zorg daarom dat u op tijd boekt. Door oponthoud of andere organisatorische redenen kan het soms voorkomen dat een excursie wordt gewijzigd of geannuleerd.

Tijdens 4-daagse reizen, Kerstmarkt-, Kerst-, en Nieuwjaarsreizen kan het voorkomen dat er geen excursies worden georganiseerd.

Entertainment
Een riviercruise is een avontuur op zich. En het prettige is: u bent tot niets verplicht en u kunt volledig uw eigen gang gaan. Er heerst een ongedwongen sfeer en er wordt van alles georganiseerd. Een avondje bingo, karaoke of een quiz, om maar iets te noemen. Op de afscheidsavond is er meestal livemuziek en bij langere reizen komt er vaak een muzikant aan boord voor een gezellige dansavond. Tijdens de Paas- en themacruises is er zelfs de hele reis livemuziek! Ook op alle cruises van de Rembrandt van Rijn is er de gehele reis livemuziek. Wilt u liever wat lezen? In de lounge liggen verschillende tijdschriften en kranten. Ook zijn er volop gezelschapsspellen aan boord en op enkele schepen is er op het zonnedek zelfs een levensgroot dam- of schaakspel.

Actief op vakantie
Gaat u voor een rustige of actieve vakantie? Tijdens een riviercruise kan het allemaal. U deelt uw vakantie in zoals u dat zelf wilt. Er wordt niet de hele dag gevaren, dus na het afmeren heeft u alle tijd en gelegenheid om iets te ondernemen. Gaat u het prachtige landschap in of kiest u voor de levendigheid van een stad? De afwisseling onderweg is enorm, en ook aan boord zult u zich prima vermaken. Actief aan de slag met fitnessapparatuur of, zoals op sommige schepen, ontspannen in de sauna, whirlpool, zwembad of onder de zonnebank.

Accommodatie aan boord
De hutten aan boord hebben vaak wel de faciliteiten, maar lang niet altijd de grootte van een hotelkamer. Het zou te ver gaan om per schip en per dek alle hutten exact te omschrijven. Maar als u een accommodatie boekt, kunt u altijd om aanvullende informatie vragen. Zo komt u met de juiste verwachtingen aan boord.

WiFi
Op alle Feenstra schepen kunt u gebruik maken van het WiFi netwerk (gratis of tegen betaling). Het verschilt per schip waar op het schip en in welk land/gebied dit te ontvangen is. In de bergachtige gebieden en in sluizen kan het WiFi signaal wegvallen. Dit kan variëren van enkele uren tot soms een gehele dag.

Avond van tevoren inschepen
Bij de meeste reizen kunt u de avond tevoren na 20.00 uur inschepen. Deze extra overnachting, inclusief ontbijt, kost € 40,- p.p.. Wilt u hier gebruik van maken, geef dit dan door bij uw boeking.

Taxi-Direct Service
In samenwerking met De Jong Intra bieden wij u de mogelijkheid aan gebruik te maken van de Taxi Direct Service in Nederland. U reist zo op comfortabele wijze van uw huis naar het schip en visa versa.

Laat uw vakantie beginnen bij uw eigen voordeur met deze taxi service. Nooit meer afhankelijk van familie of vrienden die u weg moeten brengen, geen dure parkeerplaatsen, geen gesjouw met koffers, of lange wandelingen naar het schip vanaf het station. Gewoon thuis in- en uitstappen en per auto of taxi(rolstoel)bus rechtstreeks naar de loopplank. Het taxivervoer wordt uitgevoerd met een wagenpark dat bestaat uit auto’s en taxi(rolstoel)bussen*. U reist met maximaal 8 personen naar uw schip. Afhankelijk van routes en planningen kunnen ritten gecombineerd worden, maar de maximale omrijdtijd zal nooit meer bedragen dan 1 tot 1,5 uur. (exclusief eventuele onderweg opgelopen vertragingen.)

*Door capaciteitsproblemen van het wagenpark kan het voorkomen dat uw transfer wordt uitgevoerd door een taxibus die ook geschikt is voor rolstoelvervoer. De configuratie van de stoelen in deze bussen kunnen verschillen met een gewone bus. We hebben geen invloed op het inplannen van de te rijden routes of het type wagen dat wordt ingezet.

Hoe werkt het?
Taxivervoer regelen is heel eenvoudig. Tijdens het maken van uw reservering kunt u tot 14 dagen vertrek aangeven of u gebruik wilt maken van deze service en wij doen de rest. U kunt er voor kiezen om het taxivervoer te boeken op de dag van vertrek van de cruise of de avond ervoor indien u de avond eerder inschepen heeft gereserveerd. Enkele dagen voordat uw vakantie begint, krijgt u de exacte ophaaltijd door en wordt u op de vertrekdag op de afgesproken tijd thuis opgehaald. U kunt deze taxiservice boeken voor alle adressen in heel Nederland (m.u.v. de Waddeneilanden). Deze service is niet afhankelijk van een minimum aantal personen. De kosten voor deze taxiservice bedragen € 115,- p.p. per retour

Transfer van/naar Antwerpen
Busvervoer van en naar Antwerpen (Berchem) is mogelijk bij de meeste reizen. Voor € 95,- p.p. boekt u deze transfer erbij. Bij reizen waarvan het vertrek in de ochtend is, wordt u de dag voor vertrek om 18.00 uur opgehaald en krijgt u de avond eerder inschepen er gratis bij. Is de inscheping van de reis ‘s middags, dan halen wij u op de dag van vertrek op.

Wordt u weggebracht?
Veel van onze reizigers worden weggebracht door familie of vrienden. Gezellig! Uw uitzwaaiers zijn van harte welkom aan boord voor een lekker kopje koffie. Uiteraard willen wij alle passagiers goed bedienen. Wij willen u vragen het aantal uitzwaaiers daarom te beperken tot twee personen, want we hebben maar een beperkt aantal plaatsen. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft. Wegbrengers (en ophalers) willen we vragen hun auto in de daarvoor bestemde parkeervakken te parkeren en niet voor het schip, dit om de weg vrij te houden voor overig verkeer.

Parkeren in Arnhem
Komt u met eigen vervoer, dan kunt u uw auto stallen in parkeergarage Rozet. Dat kost ca. € 15,20- per dag. Bij uw reisbescheiden krijgt u hier meer informatie over.

Informatieplicht
Conform de ANVR-reizigersvoorwaarden verstrekt u voor het sluiten van de reisovereenkomst alle gegevens van uzelf en de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor het sluiten of de uitvoering van de overeenkomst. Daarnaast vermeldt u de bijzonderheden over uw eigen lichamelijke en geestelijke toestand en die van de door u aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis.

Mindervaliden
Aan boord gelden strenge veiligheidsvoorschriften. Het uitvoeren van noodprocedures dient snel en correct te gebeuren. Hierdoor behouden wij het recht om reizigers uit te sluiten van (verdere) deelname aan de reis indien een handicap een belemmering blijkt te zijn voor het uitvoeren hiervan. Vaak zijn schepen niet goed uitgerust voor mindervaliden en ook het personeel is niet opgeleid voor medische diensten. Voor groepjes mindervaliden (uitsluitend onder voldoende begeleiding) dient u te allen tijde vooraf contact met ons op te nemen.

Rolstoelen en rollators
Gebruik aan boord is niet toegestaan
De veiligheid van onze passagiers aan boord gaat ons boven alles. Ook als u minder mobiel bent moeten we uw veiligheid kunnen garanderen. Daarom moeten we helaas het meenemen van hulpmiddelen zoals rollators of rolstoelen beperken. Geef dit daarom meteen aan bij uw boeking. Het meenemen van een eigen inklapbare rollator of rolstoel moet u aanvragen en is slechts in zeer gelimiteerde hoeveelheid toegestaan. U heeft hier schriftelijke toestemming voor nodig.

Voor de duidelijkheid: het gebruik van een rollator of rolstoel aan boord is niet toegestaan. U moet zich dus zonder deze hulpmiddelen aan boord kunnen verplaatsen. Aan wal kunt u natuurlijk wel een rollator/ rolstoel gebruiken. Deze zijn bij ons te huur voor € 5,-. U kunt er dan de gehele reis, aan wal, gebruik van maken. Dit dient u bij boeking door te geven.

Gebruikt u medicijnen?
Soms ontstaan er in het buitenland misverstanden over de juiste medicijnen. Wij raden u daarom aan uw medicijnenpaspoort mee te nemen, zodat iedere arts of apotheker begrijpt om welke medicatie het gaat.

Preferenties en essenties
Preferenties zijn speciale wensen die bij boeking kenbaar worden gemaakt. Indien mogelijk proberen wij hieraan te voldoen. Dit is anders met essenties. Dan is uw wens zo essentieel dat de reisovereenkomst alleen door ons zal worden afgesloten wanneer vast staat dat aan deze wens ook tegemoet kan worden gekomen.

Dieetmaaltijden
Wilt u liever zoutloos, vetarm, vetvrij, suikervrij of vegetarisch eten? Geef die wens dan door bij uw boeking. Wilt of moet u per se een dieet volgen, lever dan vooraf uw dieetlijst in. De kosten voor een dieet of maaltijdpreferentie zijn € 4,- p.p.p.d. Deze rekent u aan het einde van de reis aan boord af. Over de uitvoering, de kwaliteit en het gevolg geven aan uw dieetwensen kan Feenstra Rijn Lijn geen verantwoordelijkheid aanvaarden.

Betaalmiddelen
Aan boord kunt u in ieder geval betalen met contant geld, en vaak ook met uw pinpas of creditcard. Op enkele schepen kunt u gebruik maken van een soort kaart waarop al uw uitgaven worden bijgeschreven. Aan het einde van de reis kunt u het totaal van de uitgaven aan boord van die schepen contant, met uw pinpas of met uw creditcard betalen. Er is geen mogelijkheid om aan boord contant geld op te nemen met uw pinpas. Excursies dienen in de meeste gevallen contant betaald te worden. Bij boeking kunt u zich hierover laten informeren.

Paspoorten
Voor alle reizen waarin u het buitenland aandoet, dus ook de Nederlandse reizen waarin u buitenlandse plaatsen aandoet, heeft u een geldig reisdocument nodig. Vraag bij uw gemeente om meer informatie. Maar let op: een nieuw paspoort of identiteitskaart heeft minimaal een week levertijd!

Wanneer u niet beschikt over de Nederlandse nationaliteit is het raadzaam om bij uw lokale autoriteiten te informeren welke documenten u nodig heeft om de reis te kunnen maken.

Roken
Voor alle reizen is er in het schip een algeheel rookverbod van kracht. Roken op (een gedeelte van) het zonnedek is wel toegestaan.

Toeslag alleengebruik
Wilt u alleen in een hut, maar is er geen 1-persoonshut beschikbaar? Afhankelijk van het schip en dektype is het beperkt mogelijk om voor 30% tot 50% van de kosten van de onbezette plaats een 2-persoonshut te reserveren. Twee personen die een 3-persoonshut boeken, betalen per persoon 35% van de onbezette plaats extra.

Boeking en reisbescheiden
De boekingsbevestiging en de reisbescheiden sturen we aan de persoon die voor de boeking hoofdelijk aansprakelijk is. Bij het boeken moet u een deel van de reissom aanbetalen. Na ontvangst van de totale reissom sturen we u ongeveer 8 dagen voor vertrek alle benodigde reisbescheiden.

Verzekeringen
Neem het zekere voor het onzekere en sluit van tevoren een goede reis- en annuleringsverzekering af. Dat kan ook via Feenstra Rijn Lijn. Informeer bij het maken van uw reservering naar de mogelijkheden.

Annuleringen
Kunt u onverhoopt niet mee, dan moet u dit altijd doorgeven. Dat kan tijdens kantooruren en op zaterdag tot 15.30 uur. Annuleringen worden afgehandeld volgens de ANVR Reizigersvoorwaarden.

Vaarschema onder voorbehoud
De vaarschema’s in deze brochure zijn altijd onder voorbehoud. Er kan van worden afgeweken als hier volgens Feenstra Rijn Lijn, de gezagvoerder of zijn plaatsvervanger een goede reden voor is.

Toegewezen aanlegplaatsen
Tijdens de reis proberen we zo dicht mogelijk bij het centrum aan te leggen. Dit is echter afhankelijk van de ligplaats die de havenmeester het schip toewijst. In sommige gevallen zult u als u minder mobiel bent, met taxi of openbaar vervoer naar het centrum moeten.

Sluizen & bruggen
Tijdens de reis passeren we soms sluizen of bruggen. In enkele gevallen kan wachttijd ontstaan bij de sluis, waardoor het vaarschema enige vertraging oploopt en we later op onze bestemming aankomen. Hierdoor kunnen geplande excursies en/of bezoektijden wijzigen. Enkele bruggen zijn zo laag dat we alles op het zonnedek moeten laten zakken, en het zonnedek uit veiligheidsoverwegingen niet kan worden gebruikt.

Prijzen onder voorbehoud
Onzekere factoren blijven de brandstofkosten en belastingen. Door deze omstandigheden zijn we genoodzaakt de reissommen vrijblijvend te vermelden. Alleen in uiterste noodzaak zullen wij op de gepubliceerde reissommen een gemotiveerde toeslag berekenen.

Minimum aantal deelnemers
Een reis gaat alleen door als het minimum aantal deelnemers is bereikt. Dit aantal vindt u terug in onderstaande tabel. Gaat een reis niet door dan krijgt u van ons bericht:
• reizen t/m 5 dagen: uiterlijk 7 dagen voor vertrek
• reizen vanaf 6 dagen: uiterlijk 20 dagen voor vertrek

Scheepsnaam

Minimum aantal deelnemers

Salvinia

75

Rembrandt van Rijn

75

Azolla

55

Statendam

100

Poseidon

65

Horizon

65

Calypso

60

Antonio Bellucci

85


Huisdieren
Het meenemen van huisdieren aan boord is niet toegestaan.

Feenstra Rijn Lijn noodtelefoon
Gedurende het vaarseizoen zijn we voor dringende gevallen buiten kantooruren bereikbaar via telefoonnummer +31 (0)26 445 28 05. Laat dit telefoonnummer bij uw familieleden en/of kennissen achter.

Privacyverklaring
In 2018 is de Europese privacywet in werking getreden. In onze privacyverklaring leest u hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens. https://feenstrarijnlijn.nl/privacyverklaring/

Algemeen voorbehoud
Fouten, vergissingen op deze website zijn niet bindend.

Inbegrepen in de passageprijs
• Vervoer per schip volgens het reisprogramma
• De kosten van de accommodatie
• De kosten van alle maaltijden
• Koffie en thee op de gebruikelijke tijden
• Belastingen en andere heffingen op het verblijf

Niet inbegrepen in de passageprijs
• Kosten voor grensdocumenten
• Meerkosten van dieetmaaltijden
• Uitgaven van persoonlijke aard
• Taxi-Direct Service
• Verzekeringen
• Bijdrage Calamiteitenfonds
• Excursies, tenzij anders vermeld
• Avond eerder inschepen
• Eventuele wijzigingskosten à € 50,-
• Eventuele brandstoftoeslag